Skip to main content

Millainen on hyvä yrityksen nimi?

Yrityksen nimen valinta aiheuttaa usein yritystoimintaa suunnittelevalle unettomia öitä. Hyvän nimen keksiminen koetaan yhdeksi hankalimmista yrityksen perustamiseen liittyvistä asioista, sillä kaikki hyvät nimet tuntuvat olevan jo varattuja.  Yrityksen nimelle asetetaan monenlaisia kriteereitä. Hyvä yrityksen nimi:

  • Erottuu kilpailijoista
  • On helppo lausua ja kirjoittaa
  • Kuvastaa jollakin tavoin yrityksen liiketoimintaa
  • Jää mieleen
  • On asiakaskohderyhmää kiinnostava
  • Viehättää yrityksen perustajaa itseään
  • Sallii yritystoiminnan kasvun ja liiketoiminnan mahdolliset muutokset rajaamatta toimintaa ja toimialaa liiaksi
  • Domain eli kotisivun osoite on vapaana
  • Nimi täyttää Kaupparekiterin nimiohjeiden kriteerit

 

Yritystä perustettaessa voidaan esittää 1-3 nimiehdotusta. Usein tuleva yrittäjä on mieltynyt yhteen tiettyyn nimi-ideaan, mutta valitettavan usein nimeä ei syystä tai toisesta voidakaan hyväksyä, ja tämä aiheuttaa pettymyksen. Yritykselle ei kannata laatia materiaaleja (esimerkiksi painattaa esitteitä tai käyntikortteja, tai julkaista kotisivuja) ennen kuin yrityksen nimi on hyväksytty. Kaupparekisterissä tehdään jokaiselle uudelle yritykselle tai rekisteröitävälle aputoiminimelle nimitutkimus. Nimitutkimuksella taataan, että jo rekisteröityjen yritysten nimiä ei loukata. Suomessa ei voi toimia kahta samannimistä yritystä samalla toimialalla. Kun yritys rekisteröidään, yritys saa heti y-tunnuksen, mutta nimitutkimuksen tekemiseen kuluu yleensä parisen viikkoa. Ei ole lainkaan tavantonta, että nimitutkimuksen tuloksena tuleva yrittäjä saa postia, jonka mukaan yrityksen nimeä ei voi rekisteröidä lainkaan tai ohjeistuksen, miten nimeä tulee muuttaa, jotta se voidaan hyväksyä. Yleinen täydennyspyyntö on yksilöivä tarkenne, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nimeen on lisättävä toimialaa tai aluetta kuvaava tarkennus.

Tuleva yrittäjä saa Kaupparekisteristä kirjepostia käsittelyn etenemisestä, mutta vieläkin nopeammin nimen hyväksymistiedon saa Virre-tietopalvelusta. Kun yritys on rekisteröity, mutta nimitutkimus on vielä kesken, Virressä lukee maininta ”vireillä”. Kun nimiasia on päätöksessä, Virressä lukee ”tunnus annettu”. Tällöin yrityksen nimellä on nimen suoja.

Vinkkejä yrityksen nimeä pohtivalle

Yrityksen perustajan kannattaa puntaroida tulevaa nimeä monelta kannalta, ei vain oman mieltymyksen mukaisesti.

  • Mille toimialalle yritys perustetaan? Toiset alat ovat perinteisempiä ja nimen on oltava luottamusta herättävä, kun taas joillekin toimialoille sopii paremmin huumorinimi tai vieraskielinen nimi. Hautausala on yksi perinteisimmistä toimialoita, kun taas pelifirmat voivat nimetä toimintansa lähes miten haluavat.
  • Ketkä ovat asiakkaitasi? Myytkö palveluitasi ikäihmisille vai teini-ikäisille? Suomalaisille vai ulkomaille? Haluatko vedota moderneihin vai perinteisiin asiakkaisiin? Yrityksiin vai yksityishenkilöihin?
  • Millaisen mielikuvan haluat antaa? Haluatko olla pieni ja sympaattinen käsityöläinen vai näyttää jo alusta alkaen suurelta, ammattimaiselta ja kansainvälistyvältä yritykseltä?

 

Kannattaa pohtia myös yrityksen nimen kirjoitusasua. Nimessä saa olla suomen ja vieraiden kielten sanoja sekaisin, yhdisteltyinä ja mitä erilaisimmissa muodoissaan. Samoin isoja ja pieniä kirjaimia voi yhdistellä. Välimerkkejäkin voi olla. Erikoiset kieli- ja kirjoitusasut johtavat kuitenkin poikkeuksetta siihen, että yrittäjä joutuu tavaamaan yrityksensä nimeä kirjain kirjaimelta päivittäin, mistä tulee pidemmän päälle rasite ja lisäksi yrittäjä joutuu toistuvasti harmistumaan siitä, että saa yhteydenottoja, joissa yrityksen nimi on väärin kirjoitettu, eivätkä sähköpostitkaan tunnu löytävän perille. Internetkieli ei ymmärrä erikoismerkkejä ja isojen ja pienten kirjainten yhdistelmiä. Niitä ei voi käyttää esimerkiksi Facebook-profiilin nimessä tai www-sivujen domain-osoitteessa. Ääkkösten kanssa voi tulla myös ongelmia. Mikäli toiminta on kansainvälistä, yrityksellä voi olla vieraskielinen rinnakkaistoiminimi suomenkielisen lisäksi (esim. ruotsin tai englanninkielinen käännös). Näitä ja myös aputoiminimiä voi toki rekisteröidä myös jälkeenpäin. Kansainvälistyminen on hyvä huomioida jo nimen valinnassa.

Yrittäjä ei saa käyttää yrityksensä nimessä muita henkilön nimiä kuin omaa ja yhtiömiestensä ja yhtiökumppaneidensa nimeä. Oman nimen käyttäminen sopii yritykselle kun liiketoiminnan on tarkoituskin pysyä vain omistajiensa yrityksenä ja henkilöytyä yrittäjiin itseensä. Asiakas saattaa pettyä mikäli Sannan Kotisiivouksesta ei tulekaan itse Sanna siivoamaan, vaan siivooja onkin joku aivan muu.

Yritysten liikeideat pysyvät harvoin täsmälleen alkuperäisinä. Yrittäjä viisastuu yrittäessään ja myös markkinatilanteet muuttuvat. Yrityksen nimen tulisi kestää pientä tai suurempaakin liikeidean elämistä ja kehittymistä matkan varrella. Yrityksen nimen tulisi myös kestää aikaa. Mikäli yritys tai liiketoiminta myydään y-tunnuksineen, myydään samalla myös nimi.

Työkaluja nimen etsintään

Kun nimi-ideat pyörivät mielessä, kannattaa hyödyntää useampikin nettisivusto, kuten:

  • Kannattaa tarkistaa Kaupparekisterin Virre-nimipalvelusta, onko nimi jo varattu. Kaupparekisteristä löytyy tarvittaessa myös tavaramerkkihaku.
  • Toinen hyvä hakupalvelu on Yritys- ja yhteisötietopalvelun sivusto
  • Traficomin sivuilta voi tarkistaa onko fi-päätteinen domain vapaana
  • Kannattaa ihan vain googlettaa nimiehdotukset, jotta nähdään esiintyykö nimi jo joissakin asiayhteyksissä, vaikkei sitä olisikaan rekisteröity. Esimerkiksi slangisanat eivät välttämättä selviä kuin hakukoneiden kautta.
  • Outoja väärinkäsityksiä välttääkseeni erityisesti kansainvälisille markkinoille pyrkivän yrityksen kannattaa tarkistaa yleisimpien kielten sanakirjoista, ettei nimiehdotus tarkoita toisella kielellä mitään sellaista, joka voisi herättää kummastusta.

Älä valitse alunalkaenkaan nimeä, joka on jo käytössä tai liian samantapainen jo olemassaolevan yrityksen nimen kanssa.

Mikäli kaikki hyvät nimet tuntuvat olevan varattuja, kysy apua tuttavilta, perheeltä, työkavereilta tai vaikka Facebook-ryhmistä. Järjestä nimikilpailu ja lupaa palkita nimen keksijä vaikkapa leipomallasi täytekakulla. Voit myös antaa lapsen keksiä nimen, sillä sanavalmiit ja mielikuvitusrikkaat nimi-ideat usein suorastaan pulppuavat ja hyvinkin moni yritys on nimetty lapsen keksimänä!

Yritykselle voi keksiä nimen yhdistelemällä eri sanoja, hyödyntämällä sanakirjoja tai murresanakirjoja, alueen karttaa tai yrittäjän etu- ja sukunimeä. Nimi saattaa löytyä myös lemmikin nimestä. Netistä löytyy myös nimimuuntimia, joihin kirjoitetaan haluttu kantasana, ja muunnin tekee siitä jos jonkinlaisia väännöksiä. Nimimuuntimia ovat esimerkiksi Naminum ja Namelix.  Yritysten nimien taustalla onkin usein mitä erilaisimpia tarinoita. Tosiasia kuitenkin on, että Kaupparekisterin seula on tiukentunut ja mikä tahansa nimi-idea ei läpäise nimitutkimusta yhtä helposti kuin ennen. Mikäli haluat tutustua tunnettujen yritysten nimien tarinoihin, Timo Leppänen on koonnut ne kirjaksi, nimeltä Merkilliset nimet. Yrityksen nimen puntaroimiseen kannattaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa, sillä nimi on usein pysyvä.

Sanna Olshin

Tämän yrittäjyysblogin tarkoituksena on innostaa ja kannustaa lukijoita, mutta myös tuoda esille erilaisia näkökulmia yrittäjyyteen liittyen. Sanna Olshin on yrittäjä, joka on erityisen innostunut yrittäjyydestä: miten uusia yrityksiä syntyy, millaisia ihmiset niiden takana ovat ja mitä he tarvitsevat pärjätäkseen yrittäjinä.

Kommentoi