Yrittäjätarina

Marika Barrett & Marianja Rajala

Ajatukset työn arvoista, tekemisen laadusta ja työskentelytavoista kohtasivat niin hyvin, että yhteisen yrityksen perustamisesta alettiin puhua jo pian tutustumisen jälkeen

Yrittäjyys | Yrittäjätarina | Konsultti- ja asiantuntijapalvelut

“Pidämme molemmat asioiden kehittämisestä ja olemme kiinnostuneita prosessien toimivuudesta, joten laatu on yhteinen arvo, joka kantaa yritystoimintaa”

Marianja RajalaYrittäjyyden ammattitutkinnon suorittanut
Marika Barrett (vas.) ja Marianja Rajala tutustuivat työn kautta jo vuosia ennen yhteisen yrityksen perustamista. Kaksikko tuli viidentoista vuoden ikäerostaan huolimatta heti juttuun niin töissä kuin yksityiselämässä, ja ajatukset yhteisen yrityksen perustamisesta syntyivät jo pian tutustumisen jälkeen. Vuonna 2020 Marika törmäsi ilmoitukseen Starttivalmennuksen yrittäjyyden ammattitutkinnosta ja ystävykset päättivät lähteä kehittämään oman yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa yhdessä. Koulutuksen aikana ajatus yhteisestä yrityksestä vahvistui ja Checkfin Oy perustettiin vuoden 2021 keväällä. 

Kollegoista ystäviksi, ja ystävyksistä yhtiökumppaneiksi

Marika Barrett ja Marianja Rajala ovat Porista kotoisin olevia asiantuntijayrittäjiä, joiden yhteistyö alkoi Marikan saapuessa työhaastatteluun edelliselle työnantajalleen. Marianja oli toinen haastattelijoista ja ensikohtaaminen johti siihen, että kaksikosta tuli pian työkavereita. Yhteinen työskentely sujui heti saumattomasti ja kollegat ystävystyivät pian myös yksityiselämässä.  

Ajatukset työn arvoista, tekemisen laadusta ja työskentelytavoista kohtasivat niin hyvin, että yhteisen yrityksen perustamisesta alettiin puhua jo pian tutustumisen jälkeen, joskin aluksi leikillään. Ideat kuitenkin kehittyivät ja asiantuntijuuden kasvettua vuonna 2021 Marikasta ja Marianjasta tuli virallisesti yhtiökumppaneita. Nyt heidän yrityksensä Checkfin Oy tarjoaa viranomaisvelvoitteisiin liittyvää konsultointia ja koulutusta ympäri Suomea. 

Konsultointia ja koulutusta viranomaisvelvoitteiden koukeroihin

Marikan ja Marianjan yritys Checkfin Oy tuottaa viranomaisvelvoitteisiin liittyen konsultointia ja koulutusta Suomessa. Heidän asiakkaitaan ovat rakennus- ja suurteollisuuden yritykset, joiden toimintaan liittyy paljon viranomaisvelvoitteita. Heidän yrityksensä missio on toimia tulkkina yritysten ja viranomaisten välillä, tehden viranomaisvaatimuksista käytännönläheisiä ja helposti ymmärrettäviä.  

“Rakennus- ja suurteollisuuteen liittyy paljon velvoitteita, etenkin silloin, kun työvoimaa tulee Suomen ulkopuolelta tai kun yritykset lähettävät työvoimaa Suomeen. Toimimme niissä tilanteissa tulkkina viranomaisen ja asiakkaan välissä. Konsultointi on isoin osa toimintaamme ja toimimme edustajina myös ulkomaisille yrityksille, auttaen heitä Suomen viranomaisvelvoitteiden kanssa. Lisäksi olemme paketoineet osaamistamme erilaisiksi verkkokoulutuksiksi, joita voi suorittaa itsenäisesti” Marianja kertoo. Marika komppaa ja täydentää “Lähes kaikki koulutukset löytyvät jo nyt verkosta suomeksi ja englanniksi, ja ne jotka ovat vain toisella kielellä, on mahdollista kääntää tarvittaessa”. 

Marianja jatkaa “On paljon yrityksiä, jotka eivät normaalisti ole rakennusalan kanssa tekemisessä, mutta esimerkiksi sairaalalaajennuksen yhteydessä yhtäkkiä ovatkin rakennusalan toimijoita, joita koskee alan säädökset. Siinä vaiheessa he saattavat tarvita apua, jota me voimme tarjota pilkkomalla vaiheet helposti ymmärrettäviksi palasiksi”. 

Checkfinin toiminnan lisäksi kaksikko on perustanut verkkosivun FinnishTraining.fi, joka on yhteistyösivusto suur- ja rakennusteollisuuden koulutuksille. Tällä hetkellä asiakkaiden on vaikea löytää kaikkia viranomaiskoulutuksia tarjoavia kouluttajia, sillä ne ovat pirstaloituneena ympäriinsä. FinnishTraining kokoaa kaikki toimijat samalle sivulle, joka helpottaa palveluntarjoajien löytämistä. 

Yhteiset arvot ja työskentelytavat saivat haaveilemaan yhtiökumppanuudesta

Hyvin pian Marikan aloitettua työt Marianjan kanssa samalla työnantajalla, he alkoivat puhua oman yrityksen perustamisesta. “Pohdimme usein, että miksi emme tee tätä itsellemme” Marianja muistelee. Ajatusta yhtiökumppanuudesta kypsyteltiin pitkään, mutta lopulta asiantuntijuus alkoi olla vankkaa ja ajankohta tuntui muutenkin oikealle. 

“Meidän työskentelytyylimme sopivat hyvin yhteen. Marianjan lähtiessä toiseen työhön, jatkoimme edelleen työskentelyä yhdessä, joskin palveluntarjoajan ja asiakkaan rooleissa. Koin, etten päässyt enää etenemään työssäni, ja että minulla olisi ollut enemmän annettavaa kuin mitä pystyin siinä työssä näyttämään. Ilmoitus Starttivalmennuksen koulutuksesta tuli vastaan todella sopivaan aikaan. Tuntui kuin se olisi ollut jokin merkki” Marika kuvailee pilke silmäkulmassa.  

Marianja kertoo molempien sitoutuneen koulutukseen ja yrityksen kehittämiseen alusta asti hyvin johdonmukaisesti. “Ajatus oli, että lähdetään koulutukseen ja työstetään liiketoimintasuunnitelmaa. Pidimme viikon välein kokouksia, joissa suunnittelimme kaikkea yhdessä. Emme siis hypänneet yrittäjyyteen suin päin, vaan toiminta oli hyvin suunnitelmallista.” 

Yhtiökumppaneina haasteet ja onnistumiset jaetaan yhdessä

Monen uuden yrittäjän, kuten myös Marikan ja Marianjan haasteena on ollut yrityksen näkyvyyden kasvattaminen. Näkyvyyttä voi saada pienilläkin kuluilla toteutettua, mutta näkyvyyden mittarit ovat vielä tuoreille yrittäjille hakusessa. Myös talouspuolen asiat nousevat esille puhuttaessa yrittäjyyden haasteista. 

“Huomasimme yrittäjyyden alussa, että uusille yrittäjille ei jaeta mitään tukia. Tukirahoitusta pystyy hakemaan sitten, kun toiminta on jo käynnissä, vaikka silloin sitä ei enää samalla tavalla ehkä tarvitsisikaan” Marika pohtii. Marianja lisää “Koska meitä on kaksi, on alusta asti tarvinnut miettiä kahden henkilön palkkakuluja. Yksinyrittäjä miettii vain omia tulojaan, mutta meidän tarvitsee miettiä molempia”. 

Yhteiset työskentelytavat ovat löytyneet sujuvasti ja yrittäjyyden parhaina puolina molemmat kokevatkin yhteiset arvot ja sen, että työtä saa tehdä juuri omannäköisellä tavalla. 

“Puhumme yhdessä kaikesta, vaikka olisi pahakin paikka” Marianja toteaa. Marika komppaa “Teemme töitä usein esimerkiksi niin, että meillä on Googlemeet auki, joten periaatteessa työskentelemme yhdessä, vaikka työpisteemme ovat eri kaupungeissa”.

Työssä motivoi laadukas lopputulos ja asiakkaiden auttaminen

Sekä Marianja että Marika ovat yhtä mieltä siitä, että yrittäjyyden parasta antia on vapaus valita miten, kenen kanssa ja milloin tekee töitä. Lisäksi yrittäjänä saa toteuttaa omien arvojensa mukaista työtä. 

“Me molemmat haluamme, että asiat tehdään kunnolla ja että lopputulos vastaa parasta antia, jota meillä on tarjota. Pidämme molemmat asioiden kehittämisestä ja olemme kiinnostuneita prosessien toimivuudesta, joten laatu on yhteinen arvo, joka kantaa yritystoimintaa” Marianja kuvailee. Hän lisää “On todella motivoivaa, kun me voimme ratkaista sen, mihin asiakas ei ole pystynyt”. Marika yhtyy ajatukseen “On hienoa tehdä ja viedä omia ideoita eteenpäin yrittäjänä. Samalla me koemme olevamme asiakkaidemme kumppaneita. Voimme auttaa asioissa, jotka monet kokevat vaikeiksi. Se on hienoa”. 

Marianja kertoo, että juuri asiantuntijayrittäjänä oleminen on palkitsevaa monestakin syystä. 

“On upeaa, kun me voimme toimia asiantuntijana asiassa, jonka joku muu kokee hankalaksi. Asiakkaamme tilaavat palveluita meiltä, jotta he voivat itse keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Tietotyöläisenä oleminen on siksikin todella upeaa, koska koko ajan tapaa uusia, ammattitaitoisia ihmisiä, joiden ansiosta itsekin kehittyy jatkuvasti.” 

Starttivalmennuksen koulutuksessa otettiin huomioon erilaiset yrittäjät

Vaikka useimmiten yrittäjyyden ammattitutkinnon koulutukseen osallistuvat suunnittelevat yksinyrittäjyyttä, kokevat Marianja ja Marika saaneensa tukea myös yhteiselle alulle yrittäjinä.  

“Minusta se otettiin todella hyvin huomioon, että olemme perustamassa yritystä yhdessä. Koulutus tuki hyvin siinä, että saimme kaiken kuntoon. Meillä oli entuudestaan paljon tietoutta, mutta moni asia olisi varmasti jäänyt huomioimatta ilman koulutusta” Marianja sanoo. 

Marikalle koulutus antoi vahvistusta siitä ajatuksesta, että yrittäjyys on oikea ratkaisu. Hänen mukaansa koulutuksen käytännönläheisyys oli kuin rohkaiseva potku yrittäjyyden suuntaan. 

Myös henkilökohtaiset ohjauskeskustelut nousevat esille keskusteltaessa yrittäjyyskoulutuksen parhaista paloista. 

 Marianjan mukaan henkilökohtaiset ohjaukset olivat jopa parasta koulutuksessa.  

“Sanna oli todella hyvä tuki ja ammattilainen, sekä kaiken lisäksi todella ihana ihminen” 

Mitä sanoisitte vinkkinä niille, jotka vasta haaveilevat yrittäjyydestä? 

Marikan vinkki tuleville yrittäjille on, että asioita kannattaa suunnitella mahdollisimman hyvin etukäteen. “Me mietimme ja suunnittelimme yritystoimintaa noin vuoden, ennen kuin lähdimme oikeasti yrittäjiksi. Yrittäjyydessä tulee joka tapauksessa yllätyksiä ja odottamattomia asioita vastaan, joten mitä enemmän suunnittelee, sitä useammilta virheiltä voi välttyä.” 

Marianja lisää “Yrittäjyyden alussa on paljon kaikkea, joten sille kannattaa varata hyvin aikaa. Alun työt, kuten nettisivujen toteuttaminen ja tietosuojaselosteet vievät paljon aikaa. Kun yritys on toiminnassa, on tavoitteena tuottaa rahaa, joten suunnittelutyö kannattaa tehdä sitä ennen.” 

Verkostoitumisen tärkeys nousee lopuksi esille, kun Marianja muistuttaa uusia yrittäjiä katsomaan verkostoituessa myös lähipiiriään. Kaikessa yritystoiminnassa on kyse verkostoista, joten kannattaa muistaa, että myös omissa läheisissä voikin olla potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.  

Tutustu Checkfiniin somessa ja seuraa miten kaksikon matka yrittäjinä jatkuu